کد مطلب:314689 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:199

آب های ممدوح و مذموم
آب های ممدوح و مذموم از كتاب «سرچشمه حیات» به قلم آقای حاج شیخ محمد گلستانی استفاده شده است.

1 - آب زمزم.

2 - آب فرات.

برداشتن كام بچه با آب فرات.

3 - نهر سیحون و جیحون.

4 - نهر دجله.

و اما حدیث دیگر.

5 - رود نیل.

و اما حدیث دیگر.

6 - آب برهوت.

7 - آب گوگردی و تلخ.



[ صفحه 151]



اخبار و احادیث اسلام، بعضی از آبها را مورد مدح و بعضی دیگر را مورد ذم قرار داده است. با توجه بر اینكه آبهای مذمت شده ذاتا بد نیست. چون در نظام احسن جهان آفرینش، هیچ موجودی ذاتا بد به وجود نیامده است. بلكه هر یك از آنها تحت شرایط خاص اقلیمی، دارای خاصیت های گوناگون بوده در نهایت با برخوردهای متفاوت حدیثی روبرو گشته است. مثلا رود نیل كه در بعضی روایت ها مورد نكوهش قرار گرفته. نه به خاطر این است كه، خود رود نیل ذاتا بد است. بلكه اثرات خاك و هوا یا جهات دیگر است كه، اسرار آن را برای ما بیان نگردیده است.

رود نیل از هفت كشور مختلف عبور می كند. و طولانی ترین رود جهان به شمار می آید. اما روایات روی خاك مصر انگشت گذاشته است، نه همه كشورهایی كه در مسیر آن قرار دارد. در این راستا است رودهای دیگر جهان، كه در صفحات بعد مطالعه می فرمائید.

و همچنین آبهای گرم و گوگردی و یا تلخی كه در عده ای از روایات استشفا از آنها را منع كرده و توبیخ نموده است. در حالی كه میان مردم نافع بودن این قبیل آبها شهرت تام گرفته است. به طوری كه معالجه با آن آبها به صورت یك فرهنگ در آمده است. پس نباید روایت نكوهش كننده را به خود آبها متوجه سازیم، بلكه فعل و انفعالات درون زمینی و برون زمینی است كه در آبها اثر گذاشته و عنوان ثانوی روی آنها آورده است.

چیزی كه مایه ی تأسف است، هنوز درباره چشمه های آب گرم و معدنی و خواص آنها، نه در ایران در بسیاری از كشورهای دیگر، بررسی فراگیر و منظمی انجام نشده؛ آنچه صورت گرفته، بسیار ناقص و پراكنده بوده است به نظر می رسد در بسیاری از مناطقی كه در حوزه آتشفشانها قرار دارند، چشمه های معدنی دست



[ صفحه 152]



نخورده، و منابع آبگرمی كه بتوان با سهولت بدانها دست یافت، وجود دارد. خواص درمان فوق العاده این گونه چشمه ها و در نهایت، اهمیت اقتصادی غیر قابل انكار آنها، در این زمینه بررسی های منظم و گسترده ای را ضروری می سازد. [1] .


[1] دايرة المعارف بزرگ اسلامي: ج 1 ص 63 / 30.